5 enkle verktøy som medisin for «julefeber»?


Vi har utrykket «reisefeber» når vi snakker om hvordan vi plutselig kan oppføre oss som «idioter» fordi vi både gleder og/eller gruer oss til å dra på en opplevelsesferie, jakt- og fisketur eller andre reiser hvor forventninger og følelser rundt dette trigger spenning. Jeg tenker at vi også kan kjenne på en «feber» når julehøytider eller andre høytider nærmer seg fordi vi har veldig mye forventninger, og følelser knyttet til dette med høytider. Noen gleder seg veldig, mens andre kan kjenne på bekymring, ensomhet eller at de gruer seg og ser frem til at hele høytiden er over!

Kjenner du at forventninger og krav til å opprettholde tradisjoner stresser deg så mye at det faktisk skaper tankekaos, bekymringer eller påvirker nattesøvnen din?

Noen kan oppleve at de begynner å våkne på nesten faste tidspunkt, mens andre kan sove, sove, og sove… Kanskje dukker det opp andre symptomer også hvor muskler og ledd stivner, og hodepinene nærmest avløser hverandre eller magen er i ulage? Du går kanskje og lurer på om du er i ferd med å bli forkjølet, eller får årets influensa? Eller at du er i ferd med å bli deppa eller i fare for å møte «veggen»? Jeg opplever at denne «julefeberen» kan bidra til at mange faktisk blir mentalt og/eller fysisk utslitt, uten at de forstår hvorfor eller hva de kan gjøre annerledes?

For andre kan høytider også bidra til at man vurderer å gjøre endringer i forholdet til livspartner eller at man begynner å se etter ny jobb, utdanning, endring av kosthold og livsstil? Mot slutten av et år så gjør vi oss ofte en del refleksjoner, og vi har vel de fleste av oss testet ut vår viljekraft og disiplin ved at vi har et nyttårsforsett, eller to?

«Høytider medfører at ulike mennesker er mer sammen enn til vanlig. Dette kan bidra til at ulike hverdagsproblemer kan bli mer synlige uten at vi nødvendigvis har de verktøyene tilgjengelige som kan hjelpe oss til å reparare skadene som oppstår!»

5 enkle verktøy som medisin for DIN «julefeber»?

Sjekk ut disse «verktøyene» og øve deg på å bruke de ett av de litt hver dag fordi en liten endring vil over tid gjøre en STOR forskjell!

  1. Spør deg selv om hva du FØLER? – Øv deg på å kjenne igjen dine følelser og sette riktig navn på de. Ved å sette ord på hva du føler så aktiviseres prefrontal cortex (pannelappen) og dette reduserer Amygdala sin aktivitet, og du føler deg roligere.
  2. Ta jevnlige PUSTEPAUSER! – Bruk pusteøvelser fordi pusten påvirker vårt parasympatiske nervesystem, og roer ned hjerterytmen. PS! Lukk gjerne øynene fordi hjernen stimuleres ca. 80% gjennom synet. Pust sakte inn mens du teller til 4, hold pusten mens du teller til 2, og slipp pusten sakte ut mens du teller til 7. Pust inn gjennom nesen og pust ut gjennom munnen. Gjenta 5-7 ganger og pust normalt. Om du kjenner at det er vanskelig i starten så aksepter det. Du kan da puste vanlig og prøve igjen.
  3. Bruk dine SANSER når du oppsøker naturen eller andre omgivelser. Naturen med sine vakre farger av trær og blomster, lukten av skog og jord, lyden av fuglekvitter og vinden i ansiktet gjør oss godt! Naturomgivelser kan gi oss en spesiell ro. Ved å bevisst rette oppmerksomheten til dine omgivelser så kan du fjerne deg fra vanen av å i tankene være i fortid eller fremtid, og heller være mer tilstede her og nå. Da er det også lettere å øke din egen bevissthet ift. typiske vaner vs bevisst handling UTEN at du dømmer deg selv.
  4. Spør deg selv om hva du har BEHOV for akkurat i dag? – Gjenta gjerne spørsmålet flere ganger i løpet av dagen. Når du tar deg en kort pause eller en tur på toalettet, spør deg selv! – Jeg har lettere for å tenke mer på andre enn hvordan jeg kan ivareta egne ønsker, eller behov. Dette kan ha en positiv intensjon, men det fungerer ikke over lengre tid, og vi lurer kan hende oss selv? Ved å anerkjenne egne ønsker så påvirker du hvordan du selv har det i stor grad. Dette kan være nøkkelen som vipper deg over fra ubalanse til balanse, og bidrar til økt trivsel i hverdagen!
  5. AVKLAR dine og andre sine forventninger fordi ikke alle trenger deg hele tiden, og ikke alt er like viktig! Noen ganger så trenger jeg å minne meg selv på at det å gi slipp på noe som egentlig ikke er mitt ansvar gir andre mulighet til å oppleve mestring! Ved å avklare våre forventninger blir vi kan hende begge fri fra dårlig samvittighet og øker vår mestring!? Dette blir dermed en «vinn-vinn» når vi våger å ta ansvar ved å sette ord på våre tanker, og avklare på en god måte.

Uansett, høytider såvel som hektiske hverdager handler ofte veldig mye om ulike følelser, og dette med å kjenne igjen våre følelser kan være vanskelig fordi vi ofte tenker på de som noe annet. Vi sier at vi føler oss stresset, men stress er jo ikke en følelse! Vi kan også si at vi føler oss litt tunge eller helt utslitt, deppa eller lei av skole, jobb og krav fra partner, barn eller andre? Dette er heller ikke følelser fordi når vi kjenner på følelser så kjenner vi egentlig på kjærlighet, glede, sinne, sorg, frykt og kan hende også skyldfølelse, skam og en flauhet? I tillegg har vi andre sekundære følelser, men igjen vi tenker og snakker ofte om de som noe annet.