DE BESTE KOSTHOLDSRÅDENE?


Klikk LINK for kilde.

Jeg skjønner godt at folk kan bli forvirret av alle de ulike kostrådene, tipsene og diettene som deles i forskjellige kanaler i dag. Men det trenger ikke være så vanskelig å spise sunt, sier ernæringsfaglig rådgiver Eilin Lundekvam By i MatPrat. 

– Ta utgangspunkt i ditt kosthold og din hverdag.

Tenk på hvilke grep du har lyst til å gjøre og tror du kan klare å gjennomføre, og start der. Det kan være å gå fra ingen fisk til én fiskemiddag i uka, eller å begynne en rutine med å ha noe grønt på brødskiva eller kanskje kutte ned på «ettermiddagssjokoladen», sier ernæringsrådgiveren.  

Alle små grep du gjør i hverdagen for å få et litt sunnere kosthold kan nemlig i sum ha stor betydning for helsen. Det er dessuten mye mer motiverende når du når målene du har satt deg, og det er for de fleste enklere jo mer realistiske og konkrete de er.

STIKKORD ER VARIASJON OG BALANSE

Variasjon og balanse kjennetegner et sunt kosthold. Men hva betyr det egentlig?

– Å spise variert vil si å inkludere ulike typer matvarer fra flere forskjellige matvaregrupper i kostholdet sitt; grønnsaker og frukt, grove kornprodukter, belgvekster, melkeprodukter, egg, kjøtt og fisk. Variasjon sørger for at kroppens behov for ulike næringsstoffer dekkes, forteller Eilin.

Med balanse menes det at du bør få i deg like mye energi fra mat og drikke som du forbruker gjennom aktivitet. Det er helt avgjørende for om du går opp eller ned i vekt, les mer her.

>> Slik kommer du i gang med treningen.

– Som ernæringsfaglig rådgiver i MatPrat ønsker jeg å formidle kunnskap om hva som er et sunt kosthold, og samtidig fremme matglede og inspirere til både smarte og smakfulle kostholdsvalg. At maten frister og smaker godt er viktig, hvis ikke så er det jo vanskelig å spise den.

For dem som er på jakt etter mer kunnskap om kosthold og helse, anbefaler ernæringsrådgiveren Eilin å klikke seg inn her, hvor du finner grunnleggende ernæringsfakta samt artikler som belyser aktuelle temaer og spørsmål som mange har rundt kosthold. 

Eilin kommer også med flere konkrete råd for hvordan du kan spise sunnere.

MER GROVT OG GRØNNSAKER

De aller fleste spiser for lite grønt, og ernæringsrådgiveren anbefaler å spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det gir kroppen en rekke vitaminermineraler og antioksidanter.

Er du dårlig på å spise frukt, begynn med en daglig smoothie, det er lett å lage og lett å få i seg. I en smoothie får du oppi minst to porsjoner frukt eller bær, så da har du bare grønnsakene igjen å tenke på. Alle mulige frukter og bær kan fryses å puttes i en smoothie, og sammen med litt yoghurt og havregryn i så blir det en mettende, næringsrik liten drikke som du kan fylle på med mellom måltider. God moden frukt gir mer smak. Har du mye moden frukt som du ikke får spist opp, del den i biter og frys ned frukten slik at du senere kan bruke den i smoothie istedenfor å kaste mat, tipser Eilin.

– På våre nettsider finner du også kategorien SUNN med flere hundre oppskrifter som er næringsberegnet og i tråd med Helsedirektoratets kostråd, og kan inngå i et variert og balansert kosthold. Gjennom disse oppskriftene viser vi hvordan helsemyndighetenes kostråd kan omsettes til praksis i en travel hverdag. 

KOSTRÅD DU KAN STOLE PÅ!

-De aller fleste vet at hva man spiser påvirker hvordan kroppen vår har det. Sammenhengene mellom kosthold og helse er imidlertid svært kompleks, og den internasjonale forskningen på dette fagområdet er omfattende og det kommer hele tiden nye studier. Vi vet mye, samtidig som det også er en del vi ikke vet så mye om enda. Det er en av grunnene til at det dukker opp motstridende overskrifter og råd om kosthold i media, sier Eilin.

Ernæringsrådgiveren fremhever at når MatPrat snakker om sunt kosthold så er det Helsedirektoratets kostråd som ligger til grunn. Kostrådene fra Helsedirektoratet er basert på systematiske og helhetlige kunnskapsvurderinger av all foreliggende ernæringsforskning. Rådene har som mål å dekke kroppens næringsstoffbehov, fremme god helse, og forebygge kroniske sykdommer i befolkningen.