Sorg og tap


Hvordan finne veien videre når sorgen dukker opp?

Livet kan være så utrolig sårbart, rått og helt uforståelig noen ganger! Det brutale i det som skjer når noen går bort, og vi opplever at den smerten vi kan sitte igjen med er så utrolig sterk! 

Det kan også være mange følelser knyttet til sorg. Følelser av sinne, frykt, frustrasjon, skyld, lettelse, takknemlighet, glede, humor? Og ja, kjærlighet og kanskje enda flere…?

Sorg er naturlig når vi mister noe eller noen. Sorg kan også være tilstede mens vi venter… Venter på at noen skal gå bort fordi vi vet at de er syke, og vi ser det i hverdagen. For mange både syke og pårørende kan denne fasen og «ventesorgen» være med på å påvirke hverdagen både fysisk og psykisk, uten at vi er helt klar over det. 

Hva er sorg?

Da min pappa døde, sa datteren min til meg: «Mamma, jeg leste et sted at sorg er kjærlighet som ikke lenger vet hvor den skal gjøre av seg. Du er fortsatt like glad i din pappa og nå vet du ikke hvor du skal gjøre av all den kjærligheten». Hennes ord ga meg en ny forståelse av min fortvilelse og styrken i mine følelser. Det hjalp meg også å forstå at sorg handler ikke bare om tap, og det eller den vi har mistet… Det kan handle om så mye mer…

Hvordan takle sorg i praksis?

Om du kjenner at sorgen tar større plass i dine tanker og følelser enn du vet hvordan du skal møte, takle eller mestre, så vit at det kan være godt å skrive ned dine tanker. Gjerne hulter til bulter, bare la de komme og skriv… Kanskje det blir et brev? Kanskje en mail? Kanskje et bilde?

Skriving som terapi?

Skriveterapi og det å skrive dagbok kan bidra til at du setter ord på dine følelser, og det kan kjennes både befriende og godt. Det å sette ord på våre følelser er ett av flere steg i det å anerkjenne sine følelser fullt ut.

Noen opplever også at det å ha en takknemlighetsbok hvor de skriver ned de små og store tingene i hverdagen som gir fysiske og psykiske gevinster. Sammenhengen mellom kropp og sinn er kompleks, og det er jo fint at det vi da gjør påvirker både hvordan vi fysisk har det, og hvordan vi føler oss mentalt. Det er faktisk en form for mental trening som kan gi økt indre motivasjon.

Andre grunner til å skrive kan være…

  • Du blir klokere på deg selv og kan få tilgang til mulige løsninger.
  • Du får ryddet litt i dine tanker og følelser, og samtidig også bearbeidet de.
  • Du får tilgang til din klokskap og sunne fornuft som kan bli midlertidig «borte» ved stress.
  • Du kan få mulighet til å ta igjen med din indre kritiske stemme når du ser at den dukker opp på papiret. Utfordre din indre kritiker kan være utrolig effektivt! Når du i tillegg erstatter kritikken med positivt selvsnakk, oppmuntringer og minner deg selv på hva du faktisk har fått til, så blir det ganske så fint å være deg!
  • Lag gjerne en liste over hva du grubler på. Kanskje blir listen kortere enn du trodde?

Den verdifulle samtalen

Det kan også være godt å ha noen å snakke med fordi når vi sier noe om at vi har mistet noen, så kan det være at de rundt deg har opplevd mer av dette i sitt liv, enn du var klar over? Dette kan gi både trøst og felleskap. Vær derfor villig til å dele litt av dine tanker og følelser fordi det kan gjøre en forskjell for deg, og også andre.

De gode minnene

Kanskje kan det være godt å sette av litt tid på dagen til å minnes? Bare kjenne etter og observere kroppen sin reaksjon.

Dette er noen enkle tips og ingen fasit fordi den finnes ikke. Likevel, det er lov å sørge og det tar den tiden det tar … Og i den tiden så vit at det finnes hjelp. Oppsøk hjelpen og ja, jeg vet det kan kjennes sårt…

Gode tanker, May Britt

Kilder til inspirasjon: Psykologisk.no, og Psychology Today

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *