Trøstespising


Gir en form for lykkefølelse, men den varer ikke lenge…

Kilde: https://www.klikk.no/helse/kosthold/trostespise-2452502

Ekspertene

Therese Fostervold Mathisen

Ernæringsfysiolog og doktorgrads-stipendiat ved Norges idrettshøgskole. Mastergrad i sportsnutrition og mastergrad i idrettsfysiologi

Tonje Melheim Næss

Mental trener, ernæringsrådgiver og personlig trener ved Oslo Performance Center.

FET OG SØT MAT: Dette gir deg lykkefølelse. En stund...
FET OG SØT MAT: Dette gir deg lykkefølelse. En stund… Foto: Colourbox

Mine tanker og følelser

Foto: Christine Krogh

Jeg velger å dele litt om dette med mat, tanker og følelser. Du finner hele artikkelen på Klikk.no og den både inspirerte, irriterte og vekket så vel tanker som følelser hos meg. Og noen av disse ønsker jeg derfor å dele her med deg.

Bare det å se bildet ovenfor vekker for veldig mange både tanker og følelser… For de som er svært visuelle og eventuelt høysensitive, så vil det være enda sterkere enn hos ca. 80 % av resten av befolkningen? Ganske interessant, egentlig.

Jeg opplever at kanskje den mest utbredte avhengigheten vi møter handler om mat. Dette er min opplevelse og ikke ut fra forskning. Det fine med mat som «avhengighet» er at det er tross alt mer sosialt «innenfor» å være i overkant opptatt av mat fordi det er mer akseptabelt, og kan gi litt mindre alvorlige bivirkninger enn f. eks. rusavhengighet? Mye av vårt sosiale liv har også av helt naturlige grunner ofte mer med mat å gjøre…? Vi må ha mat for å leve og mat er i de fleste kulturer derfor viktig. I tillegg gir det oss masse sosialt påfyll fordi mange kan ha gode minner knyttet til opplevelser rundt matbordet.

Det som ikke er like fint er at det gjør det lettere å unngå å bli oppdaget når du strever og egentlig trenger hjelp. Likeledes så kan det være mange vonde minner knyttet til samlinger rundt matbordet som vi heller ikke oppdager, og får hjelp til å bearbeide.

Nå fortjener jeg noe godt! Eller nå skal vi jammen kose oss med litt mat!

Du er ikke alene om å ha høre de setningene i ditt eget hode. Men å spise bort de negative følelsene, funker sjelden bra.

Trøstespising

Problemer med kjæresten, en dårlig dag på jobben, en kommentar fra naboen, parkeringsbot, eksamenspress – det er mange situasjoner som kan være stressende, eller trigge stress. Da er det lett å ty til kjøleskapet eller godteriet i et forsøk på å dekke ubehaget i kroppen. Og ofte funker det! Men bare til godteposen er tom. Da kommer ofte den dårlige samvittigheten.

Vi vil ha sukker og fett

Om du har det slik, er du ikke alene! For det er ikke akkurat brokkolibuketter eller gulrøtter du kjenner suget etter når ting går skeis. Nei, da vil du helst ha sjokolade, en saftig pizza og salt potetgull!

Det mener Therese Fostervold Mathisen er ganske logisk. Hun er ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole.

– Når du for eksempel spiser sukker, gir det en akutt tilfredsstillelse i hjernen, og smaken av fett og salt gir deg en opplevelse av nytelse. Med denne nytelsesopplevelsen og de områdene i hjernen som stimuleres, får du en smertedempende effekt og en velbehagsfølelse. Og det er gjerne de tingene man lengter etter når man opplever ubehag, stress og uro i kroppen, sier hun til magasinet Shape-Up.

Hjernen er alene

Foto: Marije Schalkwijk-Kraima

Det at hjernen vår automatisk reagerer som den gjør, uten vår bevisste vilje handler om forståelse og aksept.

Forståelsen av vår hjerne både ift. dette med mat som årsak eller trigger, tanker, følelser og adferden vår ut fra disse DET tenker jeg (og føler jeg), er utrolig viktig!

Fordi det er ut fra min opplevelse slik at vi ofte ikke får lære hvordan vår hjerne helt automatisk utfører sine oppgaver, og dermed så trenger vi ikke kjenne på dårlig samvittighet og skyldfølelse for noe vi selv ikke bevisst har valgt.

Jeg opplever at vi ofte blander sammen tanker og følelser… ansvar og skyld. Skyld, skam og flauhet er noen av våre følelser og når vi får hjelp til å sortere hva som er hva, og deretter tar ansvar, så vil det kunne hjelp oss selv inn på et litt annet spor. Også i møte med mat eller andre avhengigheter!?

Også betyr ikke det at jobben er gjort fordi det er det ikke, MEN det hjelper oss å ha oppmerksomheten der den hører hjemme og det er en veldig god start!

Gode tanker, May Britt

Kilde: Klikk.no

https://www.klikk.no/helse/kosthold/trostespise-2452502

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *