Ressurser

I believe…

«Communication is a skill that you can learn. It’s like riding a bicycle or typing.  If you’re willing to work at it, you can rapidly improve the quality of every part of your life.» – Brian Tracy

TIPS for en bedre hverdag?

  • Besøk YouTube  og se Henrik Aase sin video – Ordinary decisions. Morsom og informativ video om motivasjon, ref LINK
  • Besøk YouTube og se Brenè Brown sine videoer om sårbarhet (Power of Vulnerability), ref LINK
  • Besøk YouTube og se Brenè Brown sin video om mot i klasserommet, ref LINK
  • Besøk YouTube og se Amy Cuddy sin video om kroppsspråk, LINK
  • Besøk YouTube og se Gary Zukav sin video om kjærlighet og tilknytning, ref LINK
  • Besøk YouTube og se Eckhart Tolle sin video «How do I manage my loneliness?», ref LINK
  • Besøk YouTube og se Eckhart Tolle sin video «Dealing with anger, resistance and pessimism, ref LINK
  • Besøk You Tube og se Eckhart Tolle sin video hvor han blir intervjuet av Oprah Winfrey og avslører hvordan du kan stoppe dine tanker, ref LINK
  • Skriv «lykkebok» basert på…
    • Hva gikk ikke så bra i dag? Ut fra hva du lærte og ikke ut fra f. eks. tankeløshet.
    • Hva gikk bra i dag? Hva var du flink til å gjøre eller håndtere?
    • Hva trenger du hjelp til? Og hvem kan du be om hjelp?
    • Hva er du takknemlig for? Minimum 5 ting, stort og smått, vær så spesifikk som du klarer
  • STOPP med å sammenligne deg med andre!
  • Aksepter at du har tanker fordi tanker er «produktet» til vårt ego. Du ER imidlertid ikke nødvendigvis et produkt av dine tanker eller egoistisk fordi du kan selv påvirke de og dermed velge å UTFORDRE eller STOPPE å tro på det ditt ego forteller deg (selvet) i form av en tanke

Sliten, nedstemt, rastløse ben (RLS) og søvnproblematikk? – Test ut selvhypnose og meditasjon som verktøy for selvhjelp ref. LINK

Test ut over tid meditasjon og selvhypnose. Du finner ulike apper eller videoer på YouTube som kan være til hjelp.

Søvnproblemer? Sjekk ut LINK til ulike øvelser.

  • Sørg for at du får minimum 7,5 timer søvn pr natt!? Lytt til kroppen og når den forteller deg at du begynner å bli trett, så start din «god natta» rutine
  • Ikke sov på dagtid. – Og om du må sove, så ta deg en «power-nap» på maks 10-15 minutter. (Dersom du strever med slitenhet så kan du tillate deg å hvile/sove også på dagtid, gjerne formiddag om nødvendig
  • Legg deg til samme tid – helst hver dag, også helg. Variér med maks 30 minutter
  • Stå opp til samme tid – hver dag, også helg. Variér med maks 30 minutter
  • Ikke spis de siste 2 timene før du legger deg, helst
  • Drikk minimalt med vann de siste 2 timene før du legger deg
  • Legg bort telefonen, utenfor soverommet. Dette er også en god brannforsikring
  • Ikke se nyheter rett før du legger deg, for det vil påvirke søvnen din
  • La det være svalt, mørkt og ryddig på soverommet. Bruk gjerne ørepropper eller øyemaske hvis du er lys/lyd sensitiv. Dette kan kreve en tilvenning, men er verdt det. Legg til rette for en god rutine før du legger deg. Mange opplever at det å lese, lytte til meditasjonsapp, minne deg selv på
    • Hva gikk bra i dag? Hva var du flink til å gjøre eller håndtere? Positivt selvsnakk
    • Hva er du takknemlig for? Minimum 3-5 ting, stort og smått, vær så spesifikk som du klarer. Legg gjerne hånden på hjertet mens du kjenner og tenker på det du faktisk er takknemlig for i livet ditt
  • Skriv din «positive bok» rett før du legger deg: Husk 5 positive ting om deg selv
  • Meditér deg inn i søvnen din… pust roligere,  … og roligere, mens du kjenner hvor god puta er, kjenner hvor godt det kjennes å hvile hode, armer, … og resten av kroppen mens du gir slipp på tankene…

Sterke opplevelser, fobier eller traumer?  – Sjekk ut LINK

Hva er ditt kjærlighetspråk? Sjekk ut LINK

Hva er ditt språk for tilgivelse? Sjekk ut LINK

Hvordan håndterer du ditt sinne? Sjekk ut LINK

IQ – EQ og andre tester? – Sjekk ut LINK

Personlighetstester ? – Sjekk ut LINK

«Gjør deg ferdig med dagen når den er over. Du har gjort det du kunne gjøre. Noen dumheter og feil har garantert sneket seg inn. Glem dem så fort du kan. I morgen er en ny dag. Du skal starte den med så mye lykke og friskt mot, at idiotiske ting fra fortiden ikke har et fnugg av sjanse til å ødelegge den.» – R. W. Emerson