SELVHJELP


I believe…

«Communication is a skill that you can learn. It’s like riding a bicycle or typing.  If you’re willing to work at it, you can rapidly improve the quality of every part of your life.» – Brian Tracy

Praktiske VERKTØY for en bedre hverdag?

Linker til YouTube videoer:

  • Henrik Aase sin video – Ordinary decisions. Morsom og informativ video om motivasjon, ref LINK
  • Brenè Brown sin video om sårbarhet (Power of Vulnerability), ref LINK
  • Brenè Brown sin video om skam (Listening til shame), ref LINK
  • Brenè Brown sin video om mot i klasserommet, ref LINK
  • Amy Cuddy sin video om kroppsspråk, LINK
  • Besøk YouTube og se Gary Zukav sin video om kjærlighet og tilknytning, ref LINK
  • Besøk YouTube og se Eckhart Tolle sin video «How do I manage my loneliness?», ref LINK
  • Besøk YouTube og se Eckhart Tolle sin video «Dealing with anger, resistance and pessimism, ref LINK
  • Besøk You Tube og se Eckhart Tolle sin video hvor han blir intervjuet av Oprah Winfrey og avslører hvordan du kan «stoppe» dine tanker, ref LINK

Meditasjon som verktøy for avspenning og energibalanse

  • Besøk YouTube og Jason Stephenson sin «7 Chakras Spoken Word Guided Meditation, Visualization, Relaxing, Chakra Healing, Balancing, ref  LINK  (engelsk)
  • Buddistisk meditasjon til musikk for positiv energi og ditt indre selv, ref LINK

Skriving som verktøy for sortering av tanker og bearbeidelse av følelser

  • Skriv «lykkebok» basert på… 
    • Hva gikk ikke så bra i dag? Ut fra hva du lærte og ikke ut fra f. eks. tankeløshet.
    • Hva gikk bra i dag? Hva var du flink til å gjøre eller håndtere?
    • Hva trenger du hjelp til? Og hvem kan du be om hjelp?
    • Hva er du takknemlig for? Minimum 5 ting, stort og smått, vær så spesifikk som du klarer

Sliten, nedstemt, rastløse ben (RLS) og søvnproblematikk? – Test ut selvhypnose og meditasjon som verktøy for selvhjelp ref. LINK

NB! Test ut over tid meditasjon og selvhypnose. Tålmodighet ift deg selv og det å endre vaner sammen med vilje og mot vil gi deg resultater. Du finner ulike apper eller videoer på YouTube som kan være til hjelp.
«Gjør deg ferdig med dagen når den er over. Du har gjort det du kunne gjøre. Noen dumheter og feil har garantert sneket seg inn. Glem dem så fort du kan. I morgen er en ny dag. Du skal starte den med så mye lykke og friskt mot, at idiotiske ting fra fortiden ikke har et fnugg av sjanse til å ødelegge den.» – R. W. Emerson

Søvnproblemer? Sjekk ut LINK til ulike øvelser.

  • Sørg for at du får minimum 7,5 timer søvn eller hvile pr natt!? Lytt til kroppen og når den forteller deg at du begynner å bli trett, så start din «god natta» rutine. Om du ikke får sove så øv deg på å hvile
  • Ikke sov på dagtid til vanlig. – Og om du må sove, så ta deg en «power-nap» på maks 20-30 minutter. (Dersom du strever med slitenhet så kan du tillate deg å hvile/sove også på dagtid, gjerne formiddag om nødvendig)
  • Legg deg til samme tid – helst hver dag, også i helgene. Variér med maks 30 minutter
  • Stå opp til samme tid – hver dag, også helg. Variér med maks 30 minutter
  • Ikke spis de siste 2 timene før du legger deg, helst
  • Drikk minimalt med vann, kaffeinholdige drikker eller alkohol de siste 2 timene før du legger deg
  • Legg bort telefonen, utenfor soverommet. Dette er også en god brannforsikring!
  • Ikke se nyheter rett før du legger deg, for det vil påvirke søvnen din
  • La det være svalt, mørkt og ryddig på soverommet. Bruk gjerne ørepropper eller øyemaske hvis du er lys/lyd sensitiv. Dette kan kreve en tilvenning, men er verdt det. Legg til rette for en god rutine før du legger deg. Mange opplever at det å lese, lytte til meditasjonsapp og pusteøvelser eller TFT kan hjelpe
    • Hva gikk bra i dag? Hva var du flink til å gjøre eller håndtere? Positivt selvsnakk
    • Hva er du takknemlig for? Minimum 3-5 ting, stort og smått, vær så spesifikk som du klarer. Legg gjerne hånden på hjertet mens du kjenner og tenker på det du faktisk er takknemlig for i livet ditt
  • Skriv din «positive bok» rett før du legger deg: Husk 5 positive ting om deg selv

Sterke opplevelser, fobier eller traumer?  – Sjekk ut LINK

Hva er ditt kjærlighetspråk? Sjekk ut LINK

Hva er ditt språk for tilgivelse? Sjekk ut LINK

Hvordan håndterer du ditt sinne? Sjekk ut LINK

IQ – EQ og andre tester? – Sjekk ut LINK

Personlighetstester ? – Sjekk ut LINK